Met de DJAMBO PILOT naar de Engelse Zuidkust

De DJAMBO PILOT is een Nelson 34 uit 1984 met 2 Perkins motoren van elk 225 pk.

De max. snelheid is 21 knoop. Een plezierige kruissnelheid (2000 rpm) is 12 tot 15 knoop, het totaal verbruik is dan ca. 30 ltr/h.

Met de DJAMBO (Swan 38) zijn wij vele malen naar de Engelse zuidkust gezeild om daar om de 2 jaar deel te nemen aan de Swan European Regatta  op Wight en de Round of  Isle  Race of Wight. De eerste 2 weken gebruiken als vakantie, dan een week wedstrijden op de Solent en daarna weer terug. Zo door de jaren heen hebben we nagenoeg alle rivieren aan de  Engelse Zuidkust bevaren zover als het vanwege de diepgang van 2 mtr kon. Soms zat het weer mee en soms tegen. 
Ter illustratie In 2007 hebben we er 14 dagen over gedaan om in Cowes te komen, continue ZW 6,7 en 8 BF, (we hebben wel alle restaurants aan de Belgische kust bezocht). In 2009 lagen we in 5 dagen op de Scilly Islands. Het was altijd strak plannen, want de we moesten weer op tijd in Cowes zijn voor de wedstrijden.

Wat zou het mooi zijn als je al die rivieren eens relaxed zou kunnen bevaren en dan met 1.15 mtr. diepgang en veel verder de rivieren op zou kunnen.
Dit was een gedachte  die al enkele jaren door het hoofd speelde, het zou in 2 maanden moeten kunnen, om tegenvallend weer te kunnen pareren trekken we er 3 maanden vooruit.

In 2019 was de tijd rijp. Flink in de agenda gekrast en alle noodzakelijke voorbereidingen getroffen.  De motoren zijn volledig door BROVO geserviced,
Nieuwe kaarten, pilots en vuurpijlen, reddingvlot laten keuren etc.

Omdat Ria haar Noordzee ervaringen nogal eens zijn tegengevallen, besloten we dat ik met Peter Bunschoten en Dirk Wolters de boot naar de Solent zou brengen, Ria zou een weekje later invliegen op Southampton.

Zondag 2 juni: uitgezwaaid door familie en vrienden.

foto 1 djambo.JPG

Om 18.00 uur liepen we Scheveningen binnen.

Maandag 3 juni:
Scheveningen-Oostende 
De dag begon grijs met weinig wind, t.h.v. de Westerschelde nam de wind toe tot ZW 18 kn. We moesten wat gas terugnemen, er kwam flink water over, maar het was prima te doen.

Dinsdag 4 juni:
Oostende-Dover
Het was een ochtend om bij te schrijven, een nagenoeg vlakke zee en een opkomende zon.

foto 2 djambo.JPG

Zo zou het een aantal maanden moeten blijven.
Helaas, om 12.30 uur liepen we in een gietende regen Dover binnen. We hebben 2 uur aan de tanksteiger gelegen, het was vanwege de harde regen ondoenlijk om te tanken.
Die avond trok een zware onweerstoring over Frankrijk richting Nederland met veel schade. 

Dinsdag 5 juni:
Dover – Brighton?
Weersverwachting  ZW 10 -20 kn en afnemend naar het westen. Het weer was ten opzichte van de vorige avond flink opgeknapt met wat zon erbij.
Je hoorde de wind nog wel door de wanten fluiten, maar gelet op de verwachting toch met een wat gespannen gevoel vertrokken. Uit ervaring wisten we dat het voor Dover altijd erg onrustig kan zijn met de wisselende eb- vloed stromen.
Net buiten was het een heksenketel van korte en steile golven. Wij zeiden tegen elkaar: is dit nog leuk, eigenlijk niet. Elkaar moed insprekend zijn we doorgegaan, verderop wordt het altijd rustiger.
Met zo’n 8 kn. snelheid klommen we de golven op en af tot voorbij  Dungeness/Hastings met een flinke spray aan water over. Als gevolg van de onweerstoring bleven de golven toch meer doorstaan dan we hadden verwacht. Ter hoogte van Beachy Head, kenterde het tij en nam de wind af.

foto 9 djambo.JPG

Er kon weer wat gas bij. Wind, weersverwachting en tijdstip deed ons besluiten om niet naar Brighton te gaan maar door te varen naar Cowes via ‘The Loe-Channel ‘ de Solent op.
Hoe mooi kan het zijn, op de Solent werden we verwelkomd met een fantastische vliegshow met 9 straaljagers, even later werd duidelijk dat dit ter ere was van het bezoek van president Trump aan Engeland.

foto 12 djambo.JPG foto 13 djambo.JPG

Om 17.30 meerden we in Cowes af.  Al met al na een wat spannend begin een prachtige tocht.  Het voelde gewoon als thuis komen. ’s-Avonds bij het ons bekende Indiase restuarant  gegeten.

foto 14 djambo.JPG

Woensdag 6 juni:
Een lazy day met een heerlijk pilsje  op de lawn van de Royal Yacht Squadron.

foto 5 djambo.JPG

Vrijdag 7 juni:
In de gutsende regen breng ik Peter en Dirk naar de Red Jet, zij gaan met de trein terug naar Nederland. Die dag gebruikt om de boot weer ship shape te maken. Recapitulerend een leuke en gezellige tocht.

Zaterdag 8 juni:
Met een vluchtvertraging van 3 uur vanwege de harde wind arriveert Ria  's avonds  in Cowes.
Het weer is onstabiel en zeer fris.
Het is de bedoeling om zo snel als mogelijk naar het westen te gaan varen en dan vanuit Falmounth/Helford River relaxed langzaam coast hoppend alle rivieren bezoekend terug te gaan naar het oosten.

foto 3 djambo.JPG

De reden hiervoor, de winden komen overwegend uit  W en ZW richting. Het is plezieriger de golven achterop te hebben dan op de kop.
Waar rekening mee te houden met de motorboot.
Waait het een 20 knopen wind, dan duurt het minimaal 1 dag voordat de zeegang en bijbehorende golfhoogte en frequentie dusdanig is afgenomen dat het bij een ZW wind comfortabel is om te varen.
Na enkele dagen in Cowes Yacht Haven te hebben gelegen zijn we naar Yarmouth (meest westelijke plaats op Cowes) gevaren. Overdag 14 graden en de verwarming 's morgens bijgezet.
Het weer blijft onstabiel.
De weather windows blijven heel klein (te klein), we besluiten naar de overkant naar Lymington te gaan, ook zeer de moeite waard voor een bezoek.

foto 8 djambo.JPG
foto 7 djambo.JPG

Het zit er nog steeds niet in om verder west te gaan, we besluiten op een mooie dag naar Beaulieu River/ Bucklers Hard te gaan (ligt schuin tegen over Cowes naast Southampton). Een prachtige rustige meanderende rivier met aan het eind een schilderacht plaatsje Beaulieu Village en het nabij gelegen New Forest. Een paar dagen hier blijven is een aanrader.
Na een mooie dag lagen er weer 2 dagen met flinke regen in het verschiet.
Van een Engelse vriend vernamen wij dat hij zijn boot in Falmouth had achtergelaten en dat het de komende paar weken nog zeer onstabiel zou blijven. Geen plezierig vooruitzicht dus.
Het onstabiele weer in samenhang met  de 14 daagse verwachting begon al aardig bij mij te knagen. Je gaat met het weerbericht naar bed en je staat er mee op, ik werd er steeds onrustiger van.
Je vraagt je bij jezelf dan af, moet ik dit nog een aantal weken blijven doen? Waarbij de ambivalentie tussen ratio en gevoel een grote rol speelde. Wij hebben immers tijd genoeg, waar maak je je druk over. Na enkele onrustige nachten heb ik de knoop doorgehakt, we gaan terug.
Zou naarmate je ouder wordt je spanningsboog veranderen?
Terug gevaren naar Cowes omdat dit een betere uitgangspositie heeft en ook omdat het een heerlijkheid is om in dit zeil mekka te liggen.
Na enkele dagen kwam er een weather window voorbij en zijn wij onder goede omstandigheden met een ZW wind (8 tot 10 kn.) met een snelheid van 18 knoop en stroom mee naar Dover gevaren.
Tussen Hastings en Dungeness nam de wind weer toe tot 20 knoop , gelukkig van achter, we moesten wel een paar honderd toeren terug omdat we sneller gingen dan de golven, want dat gaat de boot er met de neus te veel in.
Een plezierige tocht en een goed gevoel dat ik de beslissing had genomen om terug te gaan. Weg met de stress!!!! 
 De volgende dag door naar Oostende, echter 10 minuten na vertrek een koelvloeistof alarm bij de SB motor. Dover Port Control geïnformeerd en wij zijn terug gegaan.
Na eigen onderzoek vastgesteld dat het alleen de sensor kon zijn, verder was alles ok, ook de koelwatertemperatuur.
Een monteur kon pas maandag komen, dan maar een paar nachten extra in Dover.
Na 2 dagen de motor gestart, een paar minuten later alweer een alarm, maar nu was de motor nog lang niet op bedrijfstemperatuur. Dus het kan alleen maar de sensor zijn.

Na even telefonisch ruggenspraak  met de monteur, direct vertrokken, het tij zat nog mee en we zijn met een zwakke ZW wind naar Oostende gevaren.

foto 4 djambo.JPG

Naarmate wij meer naar het oosten voeren werd het weer steeds beter.
In Oostende 4 dagen gebleven vanwege 2 dagen westelijke wind 6 tot 7 Bf. en 30 tot 35 graden.
Het is goed toeven in Oostende heerlijk sliptong eten in het ‘Vistrapje’  en zelf sliptong kopen in bij de vismijn op de kade.
Dat deze tong vers was laat de foto zien (een krullende staart).

foto 10 djambo.JPG

De laatste 25 jaar waren we nooit meer in Zeeland geweest, dus binnendoor via de staande mastroute naar het noorden.
In Vlissingen waren we nog nooit geweest. Het is een aanrader, de zeeschepen varen op zo’n 500 mtr. afstand van je bordje als je op het terras van de Michiel de Ruyter haven zit.

Vervolgens Middelburg, Veere, Goes (hier waren we ook nooit geweest, ook een aanrader), Zierikzee , Sint Annaland met ook een prachtig clubhuis, Willemstad, Dordrecht, Haarlem en weer veilig huiswaarts.

Al met al geen 3 maanden maar 6 weken weggeweest. Niet zover westwaarts als gepland.

Het belangrijkste: we hebben een heerlijke vakantie gehad en zijn blij dat we de beslissing genomen hebben. 

Rem. C. Schuijt 

n.b. het is de gehele zomer onstabiel gebleven incl. de ‘Cowes Week’ waar de openingswedstrijd moet worden gecanceld vanwege 40 kn. wind. 

foto 11 djambo.JPG

foto 6 djambo.JPG

onze partners

                                                                       Klik op het logo van onze partners hieronder om op hun website te komen