Excursie SHIP IJmuiden

Sluis Haven Informatie Punt – SHIP

 ship logo.jpg

De evenementencommissie heeft op zondag 3 maart 2019 een excursie geregeld naar IJmuiden, waar wij informatie kregen over het in aanbouw zijnde sluizencomplex. Direct, met onze boten, of indirect krijgen wij daar mee te maken.
Met 41 mensen gingen wij ’s ochtends om 9.45 uur met de bus  naar IJmuiden naar SHIP, waar wij na een klein uurtje aankwamen. SHIP is een informatiecentrum over de bouw van de grootste zeesluis van de wereld. In opdracht van Rijkswaterstaat wordt de sluis door diverse bedrijven gebouwd. We werden er verwelkomt met een kopje thee/koffie.
 bus ship.jpg  publiek ship.jpg
Er volgde een inleidend verhaal door een van de gidsen, vergezeld door filmpjes. Daarbij kwam naar voren dat men met SHIP diverse doelstellingen heeft, waaronder:
1. Jeugd voor techniek te interesseren, er is een ruimte waar door Techport  techniekonderwijs wordt gegeven en workshops waarbij leerlingen zich kunnen voorbereiden op technische beroepen.
2. Laten zien welke beroepen, op elk opleidingsniveau, er in de havenregio uitgeoefend kunnen worden, werkgelegenheid.
3. De mogelijkheid van recreëren in de regio. 

Na de inleiding werden we in 2 groepen verdeeld voor de rondleiding. Op een groot scherm was de omgeving van IJmuiden geprojecteerd, waarop de sluis ook zichtbaar was. Er werd een film vertoond waarbij het leek of wij op een schip door de haven voeren tot Amsterdam. Er werd verteld waar we allemaal langskwamen. We waren er erg snel, want de film werd versneld afgespeeld.
ship.jpg

Er was een sluizencomplex op kleine schaal. Alle sluizen lagen er, ook de nieuwe. Zo kon je goed zien hoe het sluizencomplex er uit gaat zien. De gids legde ook uit dat er door de nieuwe sluis veel meer zout water naar binnen zou vloeien, wat schadelijk is voor de bollentelers, drinkwatervoorzieningen en ook voor bedrijven m.b.t. koeling van installaties. Via het Binnenspuikanaal zal op ingenieuze wijze het zwaardere zoute water teruggevloeid gaan worden naar zee. Dit is echter voorlopig nog niet gereed en zal nog vele miljoenen gaan kosten.  Het zoute water wordt in eerste instantie op de bestaande wijze verwerkt. 
complex ship.jpg


Model sluis                                                            Model sluisdeur
 model ship.jpg                                model sluisdeur ship.jpg

De sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. De bouw is gestart in 2016 en zou in 2019 gereed zijn, echter dit zal hoogstwaarschijnlijk 2022 worden.

Om de grootste sluis ter wereld te zijn moest de sluis 2 meter breder zijn dan de Kieldrechtsluis van Antwerpen die 500 meter lang is, 68 meter breed en 18 meter diep.ship dakterras.jpg 
De rondleiding werd afgerond op het dakterras, waar je een prachtig uitzicht over het hele complex en de omgeving had. De meesten bleven er niet lang, het waaide hard en de regen kwam met bakken naar beneden. 

Daarna volgde een gezamenlijke lunch en aanvaardden wij de thuisreis met de bus. Het clubhuis werd geopend en velen namen de kans om nog even gezellig na te praten. Iedereen had een leerzame en gezellige dag gehad.
publiek ship 3.jpg  retour ship.jpg

 

 

 

 

 

onze partners

                                                                       Klik op het logo van onze partners hieronder om op hun website te komen